Oikeasti vastuulliset ratkaisut
Pakkausratkaisut ovat oikeasti vastuullisia silloin, kun ne on räätälöity yrityksesi tarpeiden, rajoitteiden sekä olosuhteiden mukaisesti. Ekologisessa pakkaamisessa ei ole yhtä oikeaa, kaikille sopivaa materiaalia tai käytäntöä - pahimmassa tapauksessa väärin valittu vihreä ratkaisu saattaakin olla jopa haitallinen ympäristön kannalta.
Esimerkiksi muovin korvaaminen pahvilla ei ole vastuullista, jos tuotteen suoja kuljetuksen tai varastoinnin aikana heikkenee. Hävikki, tuotevahingot ja korvaavan tuotteen tuottaminen ovat valtavia energiasyöppöjä. Oleellisin kriteeri vastuullisessa pakkaamisessa onkin, että valitut materiaalit, tuotteet ja välineet toimivat juuri sinun yrityksesi käytössä optimaalisesti ja että niiden vaikuttavuus on todennettavissa.
Mitattavat vaikutukset
Osana vastuullisen pakkaamisen EkoSysteemiä, asetamme jokaiselle tuotteelle ja ratkaisulle selkeät mittarit, jotka laaditaan yhteistyössä kanssasi. Mittarit laaditaan yrityksesi tavoitteiden ja tarpeiden pohjalta ja niiden kautta päästään todentamaan ratkaisun konkreettiset ympäristövaikutukset. Esimerkkejä mitattavasta datasta ovat CO2- päästöt, energiankulutus sekä muovin kulutus.
Kun muutoksista on selkeää, reaaliaikaista dataa, on niistä myös helppoa viestiä sidosryhmille ja asiakkaille sekä hyödyntää tuloksia markkinoinnissa.
Kompensoidut päästöt
Kun hankit pakkausmateriaalisi meiltä, voit kompensoida hankintojesi CO2- päästöt jo ostovaiheessa! Kompensoinnista huolehtii kotimainen Puuni, joka luo Suomeen uusia hiilinieluja metsittämällä kuntien joutomaita. Metsän kasvu poistaa kaikkein tehokkaimmin hiilidioksidia ilmakehästä ja uudet hiilinielumetsät luovat kuntiin työtä ja toimeentuloa, lisäävät luonnon monimuotoisuutta ja tarjoaa virkistysarvoja. Puunin hiilinielujen tehokkuden laskee LUKE ja asiakkaana saat ajantasaiset raportit ja luvut kompensaatiostasi!
Markkinointietu
Vastuullisuus on yhä etenevässä määrin tärkeä kriteeri ostopäätösten teossa ja yhteistyökumppaneiden valinnassa. Vastuullinen pakkaaminen on konkreettinen ja näkyvä osoitus yrityksen arvoista ja ajankohtaisuudesta!
Pakkaus, johon tuote pakataan on tärkeä osa brändiviestintää ja sitouttavaa markkinointia etenkin verkkokauppiaille, mutta myös teollisuuden ja logistiikan toimijoille. Matkallaan kuljetusjärjestelmän läpi pakkauksen kohtaa suuri joukko potentiaalisia asiakkaita aina varastohenkilökunnasta autonkuljettajiin ja kokoonpanotyöntekijöistä myyjiin. Vastuullisen ja modernin mielikuvan herättäminen jo vaikkapa harkittujen pakkausmateriaalien kautta on edullinen ja tehokas tapa kertoa yrityksestäsi jokaiselle pakkauksesi kohtaavalle.
Tutustu käytännön kokemuksiin vihreään vaihtamisesta!